Rom & Hus

Oversikt over byggene og bryggeanlegget på Hitra Leirskole, Skårøya.

Oversikt

Når du kommer til Skårøya legger du til på flytebrygga ved kaiområdet. Her ligger naustet og naustloftet. Rett ovenfor ligger Hovedhuset med storkjøkken, spisesal, kjellerstue og noen soveplasser på loftet. Til høyre ligger internatet med mange soverom, senger og bad.

- for deg som skal planlegge hvem som skal bo i hvilke hus/rom.

Hovedhuset

Hovedhuset har stor spisesal/forsamlingssal, storkjøkken og kjellerstue. Her lages og serveres de fleste måltider. Forsamlingssalen brukes også til undervisning på leirskolen og til selskaper og møter. På loftet er det flere soveplasser samt bad og toalett. I kjelleren er det en kjellerstue med bl.a lesekrok, sofaer, fotballspill og toaletter.

Hovedhuset
Internatet

Internatet er huset med flest soverom og senger. Her er det også mange bad, toalett og dusjer. I kjelleren er det tørkerom og vaskerom. Det er også et kjøkken og en liten stue i det vi kaller "læreravdelingen".

Naustloftet

Nautsloftet ligger vakkert til i andreetasjen på naustet bare noen meter fra sjøen. Her er det kjøkken og stue i en åpen løsning, bad og 3 soverom og 2 sovehemser. Naustloftet er tilpasset rullestolbrukere.

oversikt_kaia_drone_800px

Kaia og uteområde

På flytebrygga ligger det ca 12 robåter, 10 kajakker og flere motorbåter. Her er det også badestiger hvis du vil ta en dukkert i det klare vannet. Kaia går hele veien rundt naustet og er en flott forsamlingsplass med mange sitteplasser og bl.a grill. En liten turveg på 2,4 km går mellom husene og strekker seg langs hele Skårøya og over brua til Jøssøya. En liten gangbru går over til noen fine holmer med leirplass.

Robåter & kajakker

Robåter. Vi har 12 robåter i tre. Dette er vår kulturskatt; gamle klinkebygde robåter med lukt av tjære og tegn på lang tids bruk. De fleste har dobbelt åresett og er helt fantastiske å ro. Det er plass til 2-5 personer i hver robåt.

Kajakker. Vi har ca 10 sit-on-top kajakker. Siden du sitter oppå den og ikke er festet nedi ett rom skiller den seg fra vanlige havkajakker med at du ikke sitter fast f.eks ved kantring. De er også veldig stødige og egner seg for både barn og voksne som er nybegynnere.