Vi ser nærmere på noen av de artene som lever i havet, f.eks krabbe, fisk. Vi drar på fjæreekskursjon og kanskje leter vi også etter plankton, grunnlaget for alt nesten alt liv i havet.
Dette gjør vi på leirskolen
Få innblikk i krabbens forunderlige liv. Kunne skille de viktigste organene til fisken fra hverandre og få en forståelse for hvor viktig det biologiske mangfoldet er.
- Elevene egner, setter og trekker krabbeteiner.
- Senere får de være med på å renske og prøvesmake og ta del i noe av kunnskapen rundt denne fantastiske ressursen.
- Ute på blankskurte svaberg får elevene delta i ei økt om fiskens anatomi og samtidig får noen utfordringer de ikke trodde de skulle få.
- I fjæra er det et yrende liv. Tro hva vi kan finne der?
- Uværsopplegg/tilvalgsemner: Elevene tar planktonprøver. Bruker stereolupe, tegner av og prøver å bestemme hva slags type plankton de ser
Problemstillinger
- Hvorfor går krabben sidelengs?
- Hvor gammel blir den?
- Hvordan skifter den skall?
- Hvordan formerer den seg?
- Hva kan vi spise og hva bør vi helst la være?
- Hvordan kan fisken oppdage oss før vi oppdager fisken?
- Hva er den store sekken som ligger i bukhula på fisken?
- Hvordan puster den?
- Hva er en otolitt?
- Har noen sett en Sjøhare?
- Hvorfor danser Stankelbeinskrabben?
- Hva gjør en Sjøpung?
- Hvordan ser en Tangsprell ut?
- Kan jeg spise Hjerteskjell?
- Bør vi slippe de minste fiskene uti sjøen igjen?
- Hva tror du skjer om vi overbeskatter en art?
- Hva er plankton?
- Hvorfor er det så viktig at det finns plankton i havet?
- Hva er en næringskjede eller næringsnett?
- Hva tror du skjer om planktonet forsvinner?
Kompetansemål i faget
Naturfag
Elevene skal delta i høsting av en naturressurs og kunne formulere naturfaglige spørsmål om noe de lurer på. Kunne beskrive næringsnett og hvordan disse sørger for samspill i naturen. Planlegge og gjennomføre undersøkelser i minst ett naturområde, registrere observasjoner og systematisere resultatene. Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjøre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet.