Livet i havet

Vi ser nærmere på noen av de artene som lever i havet, f.eks krabbe, fisk. Vi drar på fjæreekskursjon og kanskje leter vi også etter plankton, grunnlaget for alt nesten alt liv i havet.

Sjøanemone

Sjøanemone – Actinia equina.

Dette gjør vi på leirskolen

Få innblikk i krabbens forunderlige liv. Kunne skille de viktigste organene til fisken fra hverandre og få en forståelse for hvor viktig det biologiske mangfoldet er.

• Elevene egner, setter og trekker krabbeteiner.
  • Senere får de være med på å renske og prøvesmake og ta del i noe av kunnskapen rundt denne fantastiske ressursen.
  • Ute på blankskurte svaberg får elevene delta i ei økt om fiskens anatomi og samtidig får noen utfordringer de ikke trodde de skulle få.
  • I fjæra er det et yrende liv. Tro hva vi kan finne der?
  • Uværsopplegg/tilvalgsemner: Elevene tar planktonprøver. Bruker stereolupe, tegner av og prøver å bestemme hva slags type plankton de ser

Problemstillinger

• Hvorfor går krabben sidelengs?
  • Hvor gammel blir den?
  • Hvordan skifter den skall?
  • Hvordan formerer den seg?
  • Hva kan vi spise og hva bør vi helst la være?
  • Hvordan kan fisken oppdage oss før vi oppdager fisken?
  • Hva er den store sekken som ligger i bukhula på fisken?
  • Hvordan puster den?
  • Hva er en otolitt?
  • Har noen sett en Sjøhare?
  • Hvorfor danser Stankelbeinskrabben?
  • Hva gjør en Sjøpung?
  • Hvordan ser en Tangsprell ut?
  • Kan jeg spise Hjerteskjell?
  • Bør vi slippe de minste fiskene uti sjøen igjen?
  • Hva tror du skjer om vi overbeskatter en art?
  • Hva er plankton?
  • Hvorfor er det så viktig at det finns plankton i havet?
  • Hva er en næringskjede eller næringsnett?
  • Hva tror du skjer om planktonet forsvinner?

Kompetansemål i faget

Naturfag

Elevene skal delta i høsting av en naturressurs og kunne formulere naturfaglige spørsmål om noe de lurer på. Kunne beskrive næringsnett og hvordan disse sørger for samspill i naturen. Planlegge og gjennomføre undersøkelser i minst ett naturområde, registrere observasjoner og systematisere resultatene. Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjøre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet.